SOS nadváha - Průvodce úskalím diet a životního stylu

V přepracovaném vydání úspěšné knihy z roku 1993 se autoři zaměřují na problémové oblasti v souvislosti s tělesnou hmotností a její redukcí. V prvních kapitolách popisují nejčastější obtíže a zároveň upozorňují na rizika spojená s extrémy ve výživě a s nevhodnými způsoby redukce nadváhy. Druhá polovina knihy obsahuje program redukce nadváhy a změny životního stylu rozvržený do řady konkrétních kroků. Knihu jistě uvítají lidé trpící nadváhou a všichni, kteří uvažují o změně stravovacích a pohybových zvyklostí.
autor: PhDr. František Krch, PhDr. Iva Málková
nakladatelství: Portál
Ukázka - Vyplatí se zhubnout?

Jestliže skutečně trpíte obezitou, určitě se vyplatí zhubnout. Existují důkazy o tom, že i nízký váhový úbytek přináší obézním zřetelné zdravotní výhody. Ztráta pouhých 10 % tělesné váhy může snížit krevní tlak, obsah krevního tuku (cholesterolu) a cukru v krvi. To jsou rizikové faktory pro mozkovou mrtvící, srdeční selhání a cukrovku. Problém je v tom, že se nám to jen za pomoci diety většinou nepodaří.

Zlepšení rizikových faktorů provázejících počáteční snížení hmotnosti je dobře dokumentováno (například snížení cholesterolu, krevního tlaku nebo zlepšení vylučováni inzulínu), málokdy je však poukazováno na to, že všechny tyto ukazatele se rychle vracejí zpět a často ještě překročí původně nezdravé hladiny, když dojde k nevyhnutelnému opětovnému přírůstku váhy po ukončení diety.

Nezbývá než závazek na celý život překonat staré zlozvyky. Už žádné vajíčkové nebo grapefruitové diety, shazování váhy přes noc a hladovky, abychom se za týden dostali do plavek. Jedinou možností je umírněnost ve všem, včetně používání slova dieta.

Při posuzování zdravotních rizik spojených s nadváhou je důležité rozlišovat mezi mírnou nadváhou a obezitou. Mnoho autorů shodně tvrdí, že nadváha nepředstavuje závažnější zdravotní nebezpečí, zatímco obezita představuje řadu zdravotních rizik. Neshodují se jenom v tom, od jakého stupně nadváhy se začínají zvyšovat zdravotní rizika. Tento stupeň se většinou pohybuje někde kolem tělesné hmotnosti o 20 % vyšší, než je ideální tělesná hmotnost. Ta se nejčastěji počítá podle indexu tělesné hmotnosti BMI , který je v případě obezity 30 a vyšší. Lidé s vyšší tělesnou hmotností jsou vystaveni trojnásobně vyššímu riziku zdravotních komplikací.

Mírná nadváha není považována za zdraví nebezpečnou, a podle některých odborníků může mít dokonce příznivý vliv na zdraví, zejména u žen a starších osob. U lidí starších 60 let je optimální životní prognóza spojena s tělesnou hmotností odpovídající BMI kolem 27. Za dobrý ukazatel zdravotních nebezpečí je považován obvod pasu. Za nebezpečný je považován obvod pasu vyšší než 102 cm u mužů a 88 cm u žen.



Pravděpodobně nejupřímnějším důvodem pro léčbu nadváhy bývá přesvědčení, že i mírná obezita přináší závažná zdravotní rizika. Zhodnocení tohoto vztahu (nadváha-zdravotní důsledky) však často vede k naprosto odlišným výkladům nebo důkazům. Detailní a zejména dlouhodobé zkoumání výsledků různých studií ukazuje, že některé závěry o nebezpečnosti obezity vycházejí z jednostranně (často i komerčně) nebo krátkozrace interpretovaných údajů.



Řada současných studií zkoumajících zdravotní stav veřejností v USA zpochybňuje názor, že existuje významná souvislost mezi mírnou tělesnou nadváhou a úmrtností. Dochází k závěru, že se údajná zdravotní rizika nadváhy nepotvrdila nebo byla značně zveličena. Keys a kol. při zkoumání 16 studií týkajících se tělesné hmotnosti a úmrtnosti již v roce 1984 konstatoval, že nadváha většinou není vážným rizikovým faktorem vedoucím ke smrti.



Mnoho prací naopak naznačuje, že nejohroženější skupinou ve smyslu předčasné smrti jsou spíše lidé s podváhou, než lidé s průměrnou váhou nebo mírně obézní. Aby se vyloučilo zkreslení v důsledku vyššího zastoupení různých skrytých nemocí (rakovina apod.) ve skupinách s nižší hmotností, byla vyloučena úmrtí na některé choroby a kuřáci. I tak bylo zjištěno významné spojení mezi úmrtností a vyhublostí.

Obhájci škodlivých důsledků obezity jdou často až k Hippokratovi, citujíce jeho aforismus č. 44 spojující úmrtnost s nadváhou. Na Hippokratův aforismus č. 34, který tvrdí opak, však obvykle zapomínají. Stejně tak nekomentují ani tabulky některých pojišťovacích společností (například Metropolitan Life), které ukazuji snížený kvocient úmrtnosti u lidí s nadváhou na některé formy rakoviny (rakovina žaludku nebo rakovina prsu u žen). Podle britského odborníka na výživu Toma Sanderse nemají silnější ženy sklon k předčasné menopauze a osteoporóze a některým srdečním obtížím. Přehlížena je i nižší úmrtnost na tuberkulózu a nižší počet sebevražd.

Přeceňování psychických a zdravotních důsledků nadváhy je často způsobeno tím, že citované studie jsou prováděny na populaci těch, kteří sami vyhledají pomoc. To znamená u lidí, kteří už mají určité problémy nebo jsou zvýšeně úzkostní. Méně problematičtí jedinci nejsou většinou registrováni v obezitologických ambulancích, a nemohou se stát předmětem výzkumu. Významnou roli však zřejmě hraje i kulturní předpojatost mnoha lékařů vůči lidem s nadváhou.


Knihu SOS nadváha můžete zakoupit na zde

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (13)

  • Obrázek uživatele Andre
    Andre (anonym)

    Chcete být štíhlí a fit? Potom navštivte www.hubnete.cz/bytzdrav

    Pro 09, 2011
  • Obrázek uživatele Vladimír
    Vladimír (anonym)

    Nadváha má 3 hlavní příčiny: 1) Především je důsledkem konzumace některých potravinářských výrobků, které vyvolávají prudké výkyvy hladiny krevního cukru, způsobující nadměrné ukládání tuku v těle. 2) Určité potravinářské ingredience cíleně narušují naši biologickou schopnost regulovat svou chuť k jídlu, takže nás nutí se přejídat. 3) Nadměrná chuť k jídlu se často vyskytuje u lidí, kteří mají v těle nedostatek důležitých minerálů, vyčerpaných stresem nebo nevhodnou výživou. Používám přístroj, který změří hladiny minerálů v těle a poradím jak si upravit výživu, abyste výše popsané příčiny nadváhy odstranili a trvale zhubli. Sám jsem takto bez cvičení shodil 23 kg za rok. Kdo by měl zájem, může mne kontaktovat na čísle 608 155 338.

    Pro 19, 2015
  • Obrázek uživatele jasně
    jasně (anonym)

    Nadváha má 3 hlavní...Šmejd.

    Pro 19, 2015
  • Obrázek uživatele Marcela
    Marcela (anonym)

    Dobrý den, máte někdo zkušenosti se Světem zdraví? Slyšela jsem od známé chválu, ale radši se ještě zeptám. Díky

    Dub 18, 2018
  • Obrázek uživatele Mirka
    Mirka (anonym)

    Dobrý den, máte někdo...Samá reklama a tahání z lidí peníze. Svět zdraví už nikdy!

    Dub 18, 2018
  • Obrázek uživatele Libus
    Libus (anonym)

    Já mám se světem zdraví dobrou zkušenost, poradili mi, zhubla jsem přes 10 kilo a co teda hojně využívám je jejich online receptář

    Dub 25, 2018
  • Obrázek uživatele Tam
    Tam (anonym)

    Já mám se světem zdraví...Hojno píšou. Nauč se vařit "čisté" chutě, ne ty jejich patlanice.

    Dub 25, 2018
  • Obrázek uživatele Libus
    Libus (anonym)

    Co jsou proboha čisté chutě? špagety s kečupem? :D třeba tohle jsem dělala o vikendu a velká dobrota https://www.svet-zdravi.cz/recepty/batatove-livance

    Dub 27, 2018
  • Obrázek uživatele no
    no (anonym)

    Co jsou proboha čisté...když neznáš čistou chuť, to je potom těžké. Klidně si lívance uplácej ze sněhu. Nebo tvůj oblíbený kečup.

    Dub 27, 2018
  • Obrázek uživatele Kamila
    Kamila (anonym)

    Ty jo ty livance vypadaji super :) na čistou chuť se vyprdni, gluten free a tak, stačí cvičit a přemýšlet co jíš

    Dub 28, 2018
  • Obrázek uživatele ?
    ? (anonym)

    Co jsou proboha čisté...No fuj, tohle se dá jíst? Vypadat "skvěle" pro někoho můžou, ale jíst se to nedá. Můj rozum říká, že reklamovanou stravu nejíst.

    Dub 28, 2018
  • Obrázek uživatele Sandra
    Sandra (anonym)

    Držím pravěkou dietu, myslíte, že to vydržím 3 měsíce?!

    Črv 16, 2018
  • Obrázek uživatele Pepa
    Pepa (anonym)

    Špagety, těstoviny, pasta už nejsou ani jedinou stravou cyklistů na tour de france.Jedí více maso. Po čem přiberete hned po fastfoodech jsou špagety. Osvědčilo se mi je nejíst vůbec.V jakoukoli dení dobu k obědu nebo k večeři, vždy přiberu. Je to vlastně sacharidová konzerva. Naopak zelenina a bílé maso a celozrné pečivo v kombinaci s pohybem a to stačí chůze, plavání, cyklo je něco co zaručeně nedovlí nabrat tuky, možná tak svaly a ty vám pak pomohou zbylé tuky spálit. Platí přitom ,že při spalování jdou dolu ty tuky ,které jsou u svalů,co jsouzatěžovány,tedy u mužů zadek jde dolu u veslování, cyklistiky, naopak pupek jde dolů až snad poslední po vnitrobřišních tucích. Na dietu zapomeňte, úprava jídelníčku na celý život a vyřazení tuků je jediné spolehlivé a trvalé a zdravé řešení nadváhy. Nečekejte rychlé výsledky a nevažte se vůbec častěji jak ob tři měsíce.

    Srp 10, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama